Publications

2020.11.14.
Publications

Our colleagues had already published papers and articles on the topic of professionalisation before the research group was established. The following is not only a collection of these publications, but also a regular update on recent and emerging studies.

Katalin Detre

2023: Egy jó házból való úrilány lehetőségei - emlékei tükrében [The possibilities of being a lady of well-being - in the light of her memories] Korall, 23 (No. 90.) 93-118.

2022: A piac szerepe a magyar és a német mozdulatművészet professzionalizációjában [The role of the market in the professionalisation of Hungarian and German movement art.]. AETAS, 37 ( No. 1.) 74-92.

2015: Mozdulatművészet – A gyógyító mozgás tudománya és művészete. A gyógytorna kialakulása és intézményesülése Magyarországon [Movement Arts - The science and art of healing movement. The development and institutionalisation of physiotherapy in Hungary]. In: Gyimesi Emese – Lénárt András – Takács Erzsébet (eds.): A test a társadalomban. A Hajnal István Kör Társadalomtörténeti Egyesület 2013. évi, sümegi konferenciájának kötete. (Rendi társadalom – polgári társadalom 27.) Budapest, Hajnal István Kör – Társadalomtörténeti Egyesület, 2015. 181–192.


Károly Halmos

2023: Az új város és az ó-világ vége [The new city and the end of the old world]. In: Kövér György - Kiss Zsuzsanna - Koloh Gábor - Somorjai Szabolcs (eds.): Hogyan lett Budapest a nemzet fővárosa? Tanulmányok Budapest 150. és a Társadalom és Gazdaságtörténeti Doktori Program 30. születésnapjára. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, 2023. 23-44.

2021: Körkérdés a válság tapasztalatairól és a történetírás új irányairól [A round table on the experience of the crisis and new directions in historiography]. Sic Itur Ad Astra (34.) 74. 5-42.

2021: Mégis, kinek az erőszaka? [Whose violence is it?] In: Margittai Linda - Tomka Béla (eds.): Történelem és erőszak. A Hajnal István Kör - Társadalomtörténeti Egyesület 2019. évi, szegedi konferenciájának tanulmánykötete. Hajnal István Kör Társadalomtörténeti Egyesület, Szeged, 2021. 309-317.

2020: Költség és költészet. Eszmék gazdaság- és társadalomtörténete. [Cost and poetry. The economic and social history of ideas] L'Harmattan, Budapest. 392 p.

2021: Mentális örökség – szociális viselkedés: Az „eltorzult magyar alkat” toposz mérlegelése [Mental heritage - social behaviour: reflecting on the "distorted Hungarian character" topos]. In: Papp Barbara (ed.): Lélek és történelem: Örökség. Az ELTE BTK Történeti Intézet Gazdaság- és társadalomtörténeti tanszékének konferenciája (2019. december 5.) Budapest, ELTE BTK, 2021. 113-120.

2019: József pátriárka történetei [The stories of Patriarch Joseph]. In: Havran Dániel – Klement Judit – Nagy Dániel Gergely (eds.): MA 70. Eszmék – történetek – elméletek. Tanulmányok Madarász Aladár tiszteletére. Budapest, MTA KRTK Közgazdaság-tudományi Intézet, 2019. 69–91. URL: http://www.mtakti.hu/wp-content/uploads/2019/03/Madarasz-70-kotet-0312.pdf#Madarasz%2070.indd%3A.48701%3A823 ; http://mek.oszk.hu/19200/19257/19257.pdf

2013: Hild József könyvtára. Rövid ismertetés és konkordancia [Library of József Hild. Short description and concordance]. Tanulmányok Budapest Múltjából (38.) 2013. 57–114. [with Richard Sebők] URL: https://epa.oszk.hu/02100/02120/00038/pdf/EPA02120_tbm_2013_38_057-114.pdf

2010: Doktor úr, tanár úr, főszerkesztő asszony: a hivatások a köztudatban és a modern történetírásban [Mr Doctor, Mr Teacher, Ms Editor-in-Chief: professions in public discourse and modern historiography]. KORALL (11.) 42. 2010. 5–18. [with Erika Szívós] URL: http://epa.oszk.hu/00400/00414/00033/pdf/Korall_42_005-018.pdf

2010: Egy polgári hivatás: a királyi közjegyző. Rokolya Gábor: A polgári közjegyzőség emlékezete. 1875–1949. Budapest, Magyar Országos Közjegyzői Kamara, 2009. 384 page [A civil profession: the royal public notary. Gábor Rokolya:The Memory of the Civil Notary]. KORALL (11.) 42. 2010. 206–212. URL: http://epa.oszk.hu/00400/00414/00033/pdf/Korall_42_206-212.pdf

2010: Das Besitz- und Bildungsbürgertum in Ungarn. In: Rumpler, Helmut – Urbanitsch, Peter (Hrg.): Die Habsburgermonarchie 1848-1918, 9. Soziale Strukturen, 1.: Von der feudal-agrarischen zur bürgerlich-industriellen Gesellschaft, 2.: Von der Stände- zur Klassengesellschaft. Wien, Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, 2010. 909–950.

2010: Racionalitás és rezon. Hajnal István hatalomelmélete [Rationality and resonance. István Hajnal's theory of power]. In: Pogonyi Szabolcs – Bodnár M. István – Borbély Gábor (eds.): A politikum filozófiája. Bence György-emlékkönyv. Budapest, Gondolat, 147–155.

2003: A vagyon és a műveltség polgársága a dualizmus korában [The citizenship of wealth and education in the dualist era]. In: K. Horváth Zsolt – Lugosi András – Sohajda Ferenc (eds.): Léptékváltó társadalomtörténet. Tanulmányok a 60 éves Benda Gyula tiszteletére. Budapest, Hermész Kör – Osiris, 2003. 19–40.

1995: Rangemelések a Habsburg Monarchiában. (A rendi kontinuitás statisztikai elemzési lehetőségei az újnemesek és a gazdasági elit példáján) [Rank elevations in the Habsburg Monarchy. Statistical analysis of the continuity of the orders on the example of the new nobility and the economic elite]. In: Á. Varga László (ed.): Vera (nem csak) a városban. Tanulmányok a 65 éves Bácskai Vera tiszteletére. (Rendi társadalom – polgári társadalom. Supplementum) Debrecen, Csokonai – Hajnal István Kör – Társadalomtörténeti Egyesület, 1995. 445–481.

1994: Magyarországi polgárosodás. Az 1989-93 közötti irodalom áttekintése [Hungarian civilisation. Literature review 1989-93]. AETAS (9.) 3. 1994. 95–154. URL: https://adtplus.arcanum.hu/hu/view/Aetas_1994/?pg=660

1992: Verbürgerlichung als Veradeligung. Zivilisation in Ungarn Grenzland und Peripherie. In: Stekl, Hannes et al. (Hrg.): „Durch Arbeit, Fleiß, Wissen und Gerechtigkeit”. (Bürgertum in der Habsburger-Monarchie 2.) Wien – Köln – Weimar, Böhlau Verlag, 1992. 180–192.

1991: Polgár – polgárosodás – civilizáció – kultúra. A társadalomtörténet alapvető kategóriáiról a XIX­­–XX. századi lexikon  és szótárirodalom tükrében [Citizen - citizenship - civilisation - culture. On the basic categories of social history in the light of the encyclopaedia and dictionaries of the 19th and 20th centuries]. SZÁZADVÉG (ú.f.) (6.) 2-3. 1991. [Polgárosodás Magyarországon. Sasfi Csaba (ed.)] 131–166.


Ilona Kappanyos

2023: "Et pestilentia venit." Ureczky Eszter: Kultúra és kontamináció: a járvány metaforái és biopolitikája a kortárs regényekben. Literatura, 49. évf. 2. szám. 245-252.

2022: Szülés mint határrevízió: pronatalizmus és irredentizmus az 1910-es és 1920-as évek anya- és csecsemővédelmi törekvéseiben [Childbirth as boundary revision: pronatalism and irredentism in the mother and infant protection efforts of the 1910s and 1920s]. In: Kiss Zsuzsanna - Szilágyi Zsolt (eds.): Határ, határhelyzet, határátlépés. A Hajnal István Kör - Társadalomtörténeti Egyesület 2020. évi, pécsi konferenciájának tanulmánykötete. Hajnal István Kör Társadalomtörténeti Egyesület - Líceum Kiadó, Eger, 2022. 99-112.

2021: Collins, Randall: A piac lezárása és a hivatások konfliktuselmélete [Market closure and conflict theory of professions]. (translated) REPLIKA, 119-120. sz. 2021. 37-54.

2021: Járvány a vasfüggönyön innen és túl [Epidemic from inside and outside the Iron Curtain ]. Dóra Vargha: Polio Across the Iron Curtain: Hungary’s Cold War with an Epidemic. KORALL, 22. évf. 83. sz. 2021. 169-176.

2021: Zománc fürdőkád és fateknő. Csecsemőfürdetési tanácsok a 20. század eleji magyar gyermekápolási irodalomban [Enamel bathtub and wooden tub. Baby bathing advice in early 20th century Hungarian child care literature]. KORALL, 22. évf. 83. sz. 2021. 59-83.

2020: Hajlékában kell felkeresnünk őt. A védőnői modell kialakulása [We must seek him in his dwelling place. The evolution of the nurse midwife model]. Sic Itur Ad Astra, 72. sz. 2020. 133-153.


Márkus Keller

2024: Housing and Ageing as a Global Problem: Perception and Knowledge Transfer in Socialist HungaryComparativ: Zeitschrift für Globalgeschichte und Vergleichende Gesellschaftsforschung, 34. évf. 1. sz. 2024. 141-165.

2023: Magányos öregek, becsületes nyugdíjjal – Az Öregek Háza a Budafoki Kísérleti Lakótelepen [Lonely old people with an honest pension - The House for the Old in the Budafok Experimental Housing Estate]. ÉPÍTÉSZFÓRUM, 2023. május 17.

2023: Lakhatás a szocialista Magyarországon a második világháború után [Housing in socialist Hungary after the Second World War]. In: Smiló Dávid (ed.) Jutasi olvasókönyv. Veszprém, Paradigma Ariadné, 2023. 16-39.

2021: „Őrizzék meg a nőiességüket akkor is, ha véletlenül diplomát szereznek” – Építésznők a szocialista nyilvánosságban ["Keep your femininity even if you accidentally get a degree" - Women architects in the socialist public sphere]. ÉPÍTÉSZFÓRUM, 2021.11.23.

2021: Saját törvényeik szerint? A középiskolai tanárok szakmai autonómiája a 19. század végén [By their own laws? The professional autonomy of secondary school teachers at the end of the 19th century]. REPLIKA, 22. 119–120. 2021. 8598.

2021: Hivatások autonómiája [Autonomy of professions]. REPLIKA, 22. 119–120. 2021. 7–16. [with Zsuzsanna Kiss]

2020: Pofessionalization in Socialism. Architects and Architecture after 1945 in Hungary. socio.hu –Társadalomtudományi Szemle, 2020. december

2015: Experten und Beamte. Die Professionalisierung der Lehrer höherer Schulen in der zweiten Hälfte des 19. Jahrhunderts – Ungarn und Preußen im Vergleich. Wiesbaden, Harrassowitz Verlag, 2015.

2010: A kelet-közép-európai változat: a középiskolai tanárság professzionalizációja a 19. században Magyarországon [The Central Eastern European version: the professionalisation of secondary school teaching in the 19th century in Hungary]. KORALL, 11. 42. 2010. 103–130.

2010: A tanárok helye. A középiskolai tanárság professzionalizációja a 19. század második felében, magyar-porosz összehasonlításban [The place of teachers. The professionalisation of secondary school teaching in the second half of the 19th century, in a Hungarian-Prussian comparison]. Budapest, 1956-os Intézet – L’Harmattan Kiadó, 2010.

2010: Diktatúra, professzionalizáció és emlékezés [Dictatorship, professionalisation and remembrance]. In: Tischler János (ed.): 1956-os Intézet évkönyve 2009. Budapest, 1956-os Intézet, 2010. 115–140.

2007: Tanárok, egyesületek, államok. A középiskolai tanárok professzionalizációjának kezdete porosz-magyar összehasonlításban [Teachers, associations, states. The beginning of the professionalisation of secondary school teachers in a Prussian-Hungarian comparison]. KORALL, 8. 28–29. 2007. 59–87.

2006: „…mentől előbb s mentől nagyobb súlylyal bírjunk mi magunk” A Középtanodai Tanáregylet megalakulása és első évei ["...from which we ourselves shall bear the greater weight" The establishment and first years of the Association of Secondary School Teachers]. In: Kövér György (ed.): Zsombékok. Középosztály és iskoláztatás. Budapest, Századvég, 2006. 643–667.


Zsuzsanna Kiss

2024: Orvosok, mérnökök és gazdasági szakemberek az Akadémia támogatói között [Physicians, engineers and economists among the Academy's patrons]. In: Klement Judit (ed.): A Magyar Tudományos Akadémia mecénásai. MTA-Hun-Ren Bölcsészettudományi Központ Történettudományi Intézet, Budapest, 2024.

2023: The agricultural education of elementary school children in Mid- and Late-Nineteenth century Hungary. Storia economica, XXVI. 1. 69-86.

2023: "Helyes arányok" a 19. századi hazai népiskolai mezőgazdasági oktatásban ["Correct proportions" in agricultural education in 19th century Hungarian primary schools]. Korall, 23. 90. 108-124.

2022: Eredmények és kudarcok a gazdatisztek jogállásukért és érdekképviseletük szabályozásáért folytatott küzdelmében a 20. század elejéig [Achievements and failures in the struggle of agricultural officers for their legal status and the regulation of their representation until the beginning of the 20th century]. AETAS, 37. 1. 2022. 62-73.

2021: Hivatások autonómiája [Autonomy of professions]. REPLIKA, 22. 119–120. 2021. 7–16. [with Márkus Keller]

2019: Nemzetgazdaságtan gazdatiszteknek [Economics for agricultural officers]. In: Havran Dániel – Klement Judit – Nagy Dániel Gergely (eds.): MA 70. Eszmék – történetek – elméletek. Tanulmányok Madarász Aladár tiszteletére. Budapest, MTA KRTK Közgazdaság-tudományi Intézet, 2019. 117–130.

2018: Agricultural education in nineteenth-century Hungary: A response to the challenges of the „age of modern globalization”. In: Regan, Joe – Smith, Cathal (eds.): Agrarian Reform and Resistance in an Age of Globalisation: The Euro-American World and Beyond, 17801914. London, Routledge, 2018. 107–122.

2006: A Zala Megyei Gazdasági Egyesület működésének vizsgálata (1861–1869) [Analysis of the functioning of the Zala County Economic Association (1861-1869)]. In: Kövér György (ed.): Zsombékok. Középosztály és iskoláztatás. Budapest, Századvég, 2006. 255–283.

2003: A Zala Megyei Gazdasági Egyesület megszervezése a neoabszolutizmus korában [The organisation of the Zala County Economic Association in the era of neo-absolutism]. KORALL, 4. 13. 2003. 107–124.


Gergely Magos

2024: Árjásítás, szovjetizálás és államosítás. A polgári gyógyszerészet felszámolása Magyarországon 1938–1956 [Aryanisation, Sovietisation and state ownership. The abolition of civil pharmacy in Hungary 1938-1956]. Kronosz Kiadó, Pécs, 2024. (Compass Társadalomtörténeti Tanulmányok 3.)

2023: A kommunimus, mint "szekularizált messianizmus". A Tanácsköztársaság vezető beosztású gyógyszerészei a budapesti bíróság előtt [Communism as "secularized messianism". Senior pharmacists of the Soviet Republic before the Budapest court]. In: Kövér György (ed.): Hogyan lett Budapest a nemzet fővárosa? Budapest, 2023. 621-650.

2021: "Fehér köpeny" és "guruló gyógyszerész". A magyar gyógyszerészet szovjetizálása ["White coat" and "rolling pharmacist". The Sovietisation of Hungarian pharmacy]. REPLIKA, 22. 119–120. 2021. 99–111.

2019: A magyarországi gyógyszerészet árjásítása 1938 és 1944 között [The Aryanisation of Pharmacy in Hungary between 1938 and 1944]. Orvostörténeti Közlemények, 65. 1–4. 2019. 19–45.

2017: Mérlegen a hivatások: A professzionalizációs paradigma historiográfiája [The professions on the scale: the historiography of the professionalisation paradigm]. AETAS, 32. 2. 2017. 138–157.

2017: „Végre is arra a pályára léptem, amelyre sohasem éreztem hajlandóságot”: Gyógyszerészképzés a személyes dokumentumok tükrében ["I have finally entered a career I never felt willing to pursue": pharmacist education in the light of personal documents]. In: Sasfi Csaba – Ugrai János (eds.): Iskola, művelődés, társadalom. Az oktatás, nevelés és művelődés társadalomtörténeti látószögei. (Rendi társadalom – polgári társadalom 29.) Budapest, Hajnal István Kör – Társadalomtörténeti Egyesület, 2017. 277–294.

2012: Szabad a pálya? I-II. A budapesti gyógyszerészhallgatók társadalmi összetétele (1920–1944) [Is the field clear? I-II. The social background of pharmacy students in Budapest (1920-1944)]. VALÓSÁG, 55. 4. 2012. 87–110; 5. 2012. 50–76.

2011: A gyógyszerészhallgatók társadalmi összetétele a Magyar Királyi Pázmány Péter Tudományegyetemen (1920-1944) [The social background of pharmacy students at the Hungarian Royal Pázmány Péter University (1920-1944)]. KALEIDOSCOPE, 2. 3. 2011. 110–130.

2010: Kiterjedt állam – beteljesületlen álom: a magyarországi gyógyszerészet professzionalizációja [Expanded state - unfulfilled dream: the professionalisation of pharmacy in Hungary]. KORALL, 11. 42. 2010. 54–76.


Barbara Papp

2022: „Nőkérdés” és női iránymutatás. Pályaválasztási tanácsok lányoknak a Horthy-korszakból ["Women's issue" and women's guidance. Career advice for girls from the Horthy era]. AETAS, 37. 1. 2022. 93-106.

2021: Érettségiző orvos- és gyógyszerész-jelölt lányok iskolai eredményei. Az Egri Angolkisasszonyok Leánygimnáziumának pályaválasztói (1930-1940) [Graduation results for girls aspiring to become doctors and pharmacists. Career choices of the English Girls' High School of Eger (1930-1940).]. Kaleidoscope, 11. 2. 2021. 108-118. [with Xénia Gonda]

2020: Wie ich Arztin würde. Berufsberatung zu akademischen Berufen für Madchen in Ungarn in der ersten Halfte des 20. Jahrhunderts. In: Krász Lilla – Pesti Brigitta – Seidler Andrea (szerk.): Medien, Orte und Rituale von und unter Frauen. Zur Kulturgeschichte weiblicher Kommunikation in der Habsburger Monarchie. Wien, Praesens Verlag, 2020. 351–361.

2017: Modern, diplomás nő a Horthy-korszakban [Modern, graduated woman in the Horthy era]. Budapest, Napvilág, 2017. [with Balázs Sipos]

2006: Nőoktatás és képzett nők a két világháború között [Women's education and educated women between the two World Wars]. In: In: Kövér György (ed.): Zsombékok. Középosztály és iskoláztatás. Budapest, Századvég, 2006. 716–756.


Viktor Papp

2024: Ügyvédtársadalom Magyarországon a 19. században [The lawyers' profession in Hungary in the 19th century]. Kronosz Kiadó, Pécs, 2024. (Compass Társadalomtörténeti Tanulmányok 5.)

2024: Jogászok a Magyar Tudományos Akadémia mecénási körében [Lawyers among the patrons of the Hungarian Academy of Sciences]. In: Klement Judit (ed.): A Magyar Tudományos Akadémia mecénásai. MTA-Hun-Ren Bölcsészettudományi Központ Történettudományi Intézet, Budapest, 2024. 241-256.

2024: Nemesek, honoráciorok, zsidók és rendi zárványok a magyar ügyvédség 19. századi társadalomtörténetében [Noblemen, honorary lawyers, Jews and the social exclusions of the nobility in the social history of the Hungarian legal profession in the 19th century]. In: Berecz Anita - Kristóf Ilona (eds.): A rang kötelez : Rendi és rendies magatartásformák a középkortól a 20. századig. Líceum Kiadó, Eger, 2024. 301-319.

2024: Egymás szemében. Fayl Ivor bíró és Rendes Miklós ügyvéd konfliktusa – 2. rész [In each other's eyes. The conflict between judge Ivor Fayl and lawyer Miklós Rendes - part 2.]. JOG.történet.  Az MTA–ELTE Jogtörténeti Kutatócsoport (ELKH) blogja, 2024. május 20.

2024: Egymás szemében. Fayl Ivor bíró és Rendes Miklós ügyvéd konfliktusa – 1. rész [In each other's eyes. The conflict between judge Ivor Fayl and lawyer Miklós Rendes - part 1.]. JOG.történet.  Az MTA–ELTE Jogtörténeti Kutatócsoport (ELKH) blogja, 2024. május 13. 1-2.

2023: Az ügyvédjelöltek professzionalizációja a dualizmus időszakában [The professionalisation of trainee lawyers in the dualism era]. In: Molnár Dániel - Molnár Dóra (eds.): XXVI. Tavaszi Szél Konferencia 2023 - Tanulmánykötet II. Doktoranduszok Országos Szövetsége (DOSZ), Budapest, 2023. 284-291.

2023: Ügyvédek és ügyvédség Zalában [Lawyers and legal profession in Zala County]. Jogtörténeti Szemle, 21. 1. 70-72.

2023: Az irodák helyei: A budapesti ügyvédi irodák topológiája a 19. század végén, 20. század elején [The topology of Budapest law firms in the late 19th and early 20th centuries]. In: Kövér György - Kiss Zsuzsanna - Koloh Gábor - Somorjai Szabolcs (eds.): Hogyan lett Budapest a nemzet fővárosa? Tanulmányok Budapest 150. és a Társadalom és Gazdaságtörténeti Doktori Program 30. születésnapjára. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, 2023. 89-111.

2023: Conflicts, Compromises and Professionalization: The Case of Hungarian Trainee Lawyers in the late 19th Century. Journal on European History of Law, 14. 2. 113-120.

2023: Az ügyvédi irodák és a vasárnapi munkaszünet esete [The case of law firms and Sunday off]. JOG.történet.  Az MTA–ELTE Jogtörténeti Kutatócsoport (ELKH) blogja, 2023. április 10. (2023) 1-2.

2023: Budapest a professzionalizáció élén. A budapesti és a vidéki ügyvédség kapcsolata a dualizmus időszakában [Budapest at the forefront of professionalisation. The relationship between the Budapest and the provincial bar in the period of dualism.]. Múltunk, 34. 3. 88-111.

2023: Ügyvédi praxis a horizonton: az ügyvéddé válás motivációi a hosszú 19. században [Law practice on the horizon: motivations for becoming a lawyer in the long 19th century]. Korall, 23. 90. 55-74.

2022: "Össze-vissza kuszálva van ismét minden párt vezéreszme nélkül". A budapesti ügyvédi kar szervezetei és belső konfliktusai a dualizmus derekán ["Once again, all parties are in a mess without a leader". The organisations and internal conflicts of the Budapest Bar at the dawn of dualism]. AETAS, 37. 1. 2022. 40-61.

2021: Panaszkultúra és önrendelkezési törekvések. A magyar ügyvédség autonómiájának dualizmus kori lehetőségei és korlátai [Culture of complaints and self-empowerment. The possibilities and limitations of the autonomy of the Hungarian Bar in the dualism era]. REPLIKA, 22. 119–120. 2021. 67–84.

2020: Jómódúak és nincstelenek? Az ügyvédség vagyoni differenciálódása a dualizmus kori Budapesten [Are they wealthy and impoverished? The differentiation of wealth of the lawyers in Budapest during the dualism]. KORALL, 21. 81. 2020. 53–78.

2020: Gyenge kötésekkel a gazdaságban. A budapesti ügyvédek részvénytársasági pozícióinak hálózatelemzése (1890–1910) [Weak ties in the economy. Network analysis of the Budapest lawyers' positions in joint-stock companies (1890-1910)]. In: Kövér György – Pogány Ágnes – Weisz Boglárka (eds.): Magyar Gazdaságtörténeti Évkönyv. Hálózatok – Hierarchiák. Budapest, MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont – Hajnal István Alapítvány, 2020. 291–326.

2019: Ügyvédek a mérlegen. Budapesti ügyvédek jövedelmi és vagyoni helyzete a 19. század második felében [Lawyers on the scales. The income and wealth of lawyers in Budapest in the second half of the 19th century]. In: Koloh Gábor – Papp Viktor – Tőtős Áron (eds.): „Eloszta bőkezűen; és termő fa gyanánt”. Tanulmányok Kövér György születésnapjára. Nagyvárad, Romániai Magyar Doktoranduszok és Fiatal Kutatók Szövetsége, 2019. 71–91.


Csaba Sasfi

2023: Az utolsó békebeli matura a Krisztinavárosban. A Budapesti I. kerületi Állami Főgimnázium 1914 tavaszán érettségiző diákjainak eredményei és pályaválasztása [The last peace matura in the Krisztinaváros. The results and career choices of students graduating from the Budapest I. District State High School in the spring of 1914]. In: Kövér György (ed.): Hogyan lett Budapest a nemzet fővárosa? Budapest, 371–399.

2023: Városi műveltség és a magyar polgári értelmiség forrásvidékei: Városi társadalom és iskolázottság a polgárosodás kezdeti időszakában, Győr példáján [Urban culture and the source areas of the Hungarian bourgeois intellectuals: urban society and schooling in the early period of civilization, on the example of Győr]. In: Czoch, Gábor; Sasfi, Csaba; Tóth, Árpád (eds.) A város örök : Tanulmányok Bácskai Vera emlékére. Budapest, Korall Társadalomtörténeti Egyesület, 110-131.

2022: Középfokú városhálózat és iskolaállomány Magyarországon 1910-ben. Az iskolai pályaválasztás szabadságfoka [Secondary urban network and school population in Hungary in 1910. Degrees of freedom in school selection]. AETAS, 37. 1. 2022. 21-39.

2021: A reformkori győri gimnázium szerepe a város lakosainak társadalmi mobilitásában [The role of the reform-era Győr Gymnasium in the social mobility of the city's residents]. KORALL, 22. 81. 2021. 210-239.

2015: Schulbesuch in der von Katastrophen heimgesuchten Großstadt. Gymnasiasten in Pest zur Zeit der Cholera 1831 und des Eishochwassers 1838. In: Keller Márkus – Kövér György – Sasfi Csaba (eds.): Krisen/Geschichten in mitteleuropäischen Kontext. Sozial- und Wirtschaftsgeschichtliche Studien zum 19./20. Jahrhundert. Wien, Balassi Institut – Collegium Hungaricum Wien, 2015. 55–85. URL: http://mek.oszk.hu/17000/17075/17075.pdf

2014: Reprodukció és mobilitás. A középfokú oktatás társadalmi funkciói a dualizmusban [Reproduction and mobility. The social functions of secondary education in dualism]. KORALL (15.) 56. 2014. 96–117.

2013: Gimnazisták és társadalom Magyarországon a 19. század első felében [High school students and society in Hungary in the first half of the 19th century]. (Társadalomtörténti Monográfiák 4.) Budapest, Korall Társadalomtörténeti Egyesület, 2013.

2010: Felekezetiség és a középiskolai szocializáció színterei. A magyarországi középiskolai diákság felekezeti viszonyai a 19. században [Partisanship and socialisation in secondary schools. Religious relations among secondary school students in Hungary in the 19th century]. SZÁZADOK (144.) 3. 2010. 563–593.

2008: Iskolák és diákok középszinten az I. világháború előtti Magyarországon [Schools and students at secondary level in pre-World War I in Hungary]. In: Czoch Gábor – Horváth Gergely Krisztián – Pozsgai Péter (eds.): Polgárok és parasztok. Tanulmányok Tóth Zoltán 65. születésnapjára. Budapest, Korall Társadalomtörténeti Egyesület, 2008. 508–527.


Viktor Tátrai

2023: Professzionalizáció és karriermobilitás. A dualizmus kori városi rendőrkapitányok rekrutációjának prozopográfiai elemzése (1886-1918) [Professionalisation and career mobility. A prosopographical analysis of the recruitment of municipal police chiefs in the dualism era (1886-1918)]. Korall, 23. 90. 26-54.

2023: „A rendőrség szennyese”. Thaisz Elek bukása és a fővárosi rendőrség bűnügyi osztályának működése 1883-1885 [„Police dirty laundry”. The downfall of Elek Thaisz and the operation of the Criminal Investigation Department of the Metropolitan Police 1883-1885]. Fons, XXX. 1. 3-29.

2021: Társadalmi határok átlépése: a detektívek kollektív mobilitása 1886–1918 [Crossing social borders: the collective mobility of detectives 1886-1918]. FONS, 28. 2. 179–216.

2021: A closure fogalma az angolszász és hazai szociológiában [The concept of closure in Anglo-Saxon and Hungarian sociology]. REPLIKA, 22. 119–120. 55–66.


János Ugrai

2024: Az evangélikus iskolázás jellegzetességei a 19. század közepi akadémikusok példáján keresztül [The characteristics of Lutheran schooling through the example of mid-19th century academics]. Pedagógiatörténeti Szemle, 6. 1. 2024. 62–75.

2023: Reformkori akadémikusok foglalkozása, különös tekintettel a papokra és tanárokra [The occupation of reform-era academics, with special reference to priests and teachers]. Korall, 23. 90. 5-25.

2023: Iskolaközpontok vagy kultúrrégió-centrumok? A reformkori iskolázás térbeli tagolódásának dilemmái a protestáns akadémikusok kollektív biográfiai jellemzőinek tükrében [School centres or cultural region centres? The dilemmas of the spatial division of schooling in the reform era in the light of the collective biographical characteristics of Protestant academics]. Educatio, 32. 2. 193-206. https://doi.org/10.1556/2063.32.2023.2.

2022: Denominational Differences in the First Intensive Phase of the Establishment of School Inspectorates in Hungary (1770–1848). In: Tomáš Kasper – Martin Holý – Marcelo Caruso – Markéta Pánková (Eds.): From School Inspectors to School Inspection. Supervision of Schools in Europe from the Middle Ages to Modern Times. Verlag Julius Klinkhardt, Bad Heilbrunn, 2022. 173–186.

2022: Protestáns lelkészek, tanárok, tanítók: A különválás strukturális feltételeinek körvonalazódása a 19. század első felében [Protestant pastors, teachers, lower school teachers: the structural conditions of separation in the first half of the 19th century]. AETAS, 37. 1. 2022. 5–20.

2021: Protestantische Kulturregionen in der ersten Hälfte des 19. Jahrhunderts: Einige soziogeographische Erkentnisse aus der kollektiven biographischen Analyse der akademischen Spitzenelite. HISTORIA ECCLESIASTICA, 12. 2. 2021. 111–132.

2021: Egy lelkész ballépése járvány idején. Gaál István esete és a levonható egyházi társadalomtörténeti tanulságok [A pastor's mistake during an epidemic. The case of István Gaál and the conclusions to be drawn from the social history of the clergy]. In: Bárth Dániel (ed.): Papok a 18-20. századi lokális közösségekben. Történetek találkozása. Budapest, 2021. 95–110.

2021: Hungarian Consequences of the Toleration Missions to Bohemia and Moravia around 1800. Opera Historica, 22. 1. 71–86.

2020: Pedagógiai gondolkodók az Akadémián a reformkorban [Pedagogical philosophers at the Academy in the reform era]. In: Garai Imre – Kempf Katalin – Vincze Beatrix (eds.): Mestermunka. A neveléstudomány aktuális diskurzusai. ELTE PPK – L’ Harmattan Kiadó, Budapest, 2020. 85–97.

2020: Lelkészi túlkínálat a Tiszáninneni Református Egyházkerületben a 19. század első felében [Over-supply of clergy in the Tiszáninneni Reformed Diocese in the first half of the 19th century]. In: Kolumbán Vilmos József (ed.): Egyház, iskola, művelődés. Egyháztörténeti tanulmányok. Kolozsvári Protestáns Teológiai Intézet, Kolozsvár, 2020. 285–299.

2020: A Prehistory to the Success of Modernization. Differences between Denominations in the Shaping of Hungarian Public Education during the Late Enlightenment Period. In: Pasewalck, Silke – Weber, Mathias (Hrsg.): Bildungspraktiken der Aufklärung / Education practices of the Enlightenment. Journal für Kultur und Geschichte der Deutschen im östlichen Europa (JKGE) 1. / Journal for Culture and History of the Germans in Eastern Europe 1. Oldenbourg, De Gruyter, 2020. 213–230.

2020: Going on Their Own Way. Protestants’ Specific Models of Joining the Cultural Elite in 19th-century Hungary. Espacio, Tiempo y Educación (7.) 2. 2020. 119–133.

2020: Iskolai sikerek és társadalmi emelkedés. A sárospataki példa a 19. század első felében [School success and social empowerment. The example of Sárospatak in the first half of the 19th century]. SZÁZADOK, (154.) 1. 2020. 53–80.

2017: Az általános és az egyedi. Lelkészek pályájának vizsgálata – a 18–19. század fordulójára vonatkozó módszertani megfontolások [The general and the specific. Examining the careers of clergymen - methodological considerations for the turn of the 18th and 19th centuries]. In: Vonyó József (ed.): Személyiség és történelem – a történelmi személyiség. A történeti életrajz módszertani kérdései. Pécs – Budapest, Magyar Történelmi Társulat – Kronosz Kiadó – Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára, 2017. 239–255.

2014: Bildung der reformierten Prediger und ihre Chance zum Finden der Arbeitstelle Anfang des 19. Jahrhunderts in Nordost-Ungarn. Historia Ecclesiastica (2.) 2. 2011. 239–269.

2014: Lépcsőfok vagy zsákutca? A tanítói professzionalizáció kezdetei: az abaúji reformátusok példája [Stairway or dead end? The beginnings of the professionalisation of teachers: the example of the reformists of Abaúj]. KORALL (15.) 56. 2014. 27–45. 

2007: Lelkészek képzése és elhelyezkedési esélyei a 19. század elején a Tiszáninneni Református Egyházkerületben [Training and employment opportunities of clergymen in the early 19th century in the Tiszáninneni Reformed Diocese]. KORALL (8.) 30. 2007. 158–181.