Két középiskola az elitképzés szolgálatában a 19. században - 1. rész
Új sorozattal jelentkezünk

A „hosszú” 19. században a hagyományos középiskola, a gimnázium volt a tanulás révén való társadalmi emelkedés legfőbb csatornája, elsősorban a felsőfokú oktatásra történő előkészítés és kiválasztás által. Ennek illusztrálására két város középiskolájának elemzését mutatjuk be, egyiket a század első feléből (Győr), a másikat a dualista korszak végéről (Buda). Az első, győri esetben a tanintézetnek a városi elit iskolázásában játszott szerepe érdemel figyelmet. A másik, a budai tanintézet esetében a többi budai elit középiskolához viszonyított feladatkörének bemutatása a célunk. Mindkét esettanulmányt társadalomtörténeti szempontú módszertana miatt közöljük.
A tanulmány eredetileg itt jelent meg: SASFI Csaba: Városi műveltség és a magyar polgári értelmiség forrásvidékei: Városi társadalom és iskolázottság a polgárosodás kezdeti időszakában, Győr példáján In: Czoch, Gábor; Sasfi, Csaba; Tóth, Árpád (szerk.) A város örök : Tanulmányok Bácskai Vera emlékére. Budapest, Korall Társadalomtörténeti Egyesület, 2023, 110-131.